Skip to main content

Achaat Uitvaartverzorging

De onderneming

De medewerksters van Achaat Uitvaartverzorging staan voor betrokken
en persoonlijke uitvaarten met aandacht voor hen die achterblijven.

Het bedrijf Achaat Uitvaartverzorging is in maart 1995 opgericht
en sinds 2015 is de onderneming aan mij overgerdagen en geniet
Edith Potjer van haar pensioen. 


Het Achaathuis heeft jarenlang aan de Collardslaan in Assen gezeten.
Per 1 januari 2024 zijn wij verhuisd naar de Portugallaan 54 in Assen en
hebben onze dienstverlening uitgebreid met de overname van
De Messchen Opbaarsuite 

Grieta Koster

Visie

Het uitgangspunt van Achaat Uitvaartverzorging is om voldoende ruimte en tijd geven aan nabestaanden om het afscheid zo goed mogelijk te organiseren. Dat betekent dat er een basis wordt gelegd voor de verdere rouwverwerking. We begeleiden nabestaanden in de periode ter voorbereiding tot en met de dag van de uitvaart, een dag waarop de nabestaanden ondanks het verdriet met een goed gevoel op terug kunnen kijken.

De uitvaartverzorgster is het vaste contact met de familie van het moment van melding van overlijden tot en met de dag van de uitvaart. Zij heeft voldoende tijd voor de nabestaanden waarvoor zij werkt. Daardoor kan zij aansluiten bij de wensen en de behoefte van de nabestaanden op een betrokken en persoonlijke manier. Zij geeft informatie, kan regelend optreden en daar waar nodig en gewenst de leiding nemen.

Zij doet in overleg en mogelijk samen met de familie de laatste verzorging, zij regelt het opbaren van de overledene, het overbrengen, maakt de rouwkaart en eventueel advertentie, zij verzorgt de condoleance en organiseert en begeleidt de dag van de uitvaart. Het is geen standaard dienstverlening, maar volledig op maat, aangepast aan de wens van de nabestaanden.

Werkwijze

Er is sprake van gestage groei van het aantal uitvaarten per jaar. We werken met een team van geschoolde uitvaartverzorgsters. Tijdens de opleiding is naast de aandacht voor het leren van de praktische en organisatorische zaken vooral aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, wie ben ik als uitvaartverzorgster en hoe kan ik mijn persoonlijke kwaliteiten inzetten om nabestaanden zo goed mogelijk te ondersteunen?

We werken met 24 uurs bereikbaarheidsdienst, en zijn ook ’s avonds, ’s nacht in het weekend en op feestdagen beschikbaar, dit vraagt een maximale flexibele inzet van het team, waarbij we de balans tussen draagkracht en draaglast, zowel mentaal als fysiek goed bewaken en elkaar daarin ondersteunen.

Onze basis is het kantoor aan de Portugallaan 54 in Assen. Vanuit deze basis worden de uitvaartwerkzaamheden gerealiseerd en is er ruimte om mensen te ontvangen voor een voor- en nagesprek en voor voorlichtingsavonden. Het kantoor is uitgerust met verschillende werkplekken met pc's, diverse printers, een archief, opslagruimte voor rouwdrukwerk, koelapparatuur en overige benodigdheden voor een uitvaart.

Voor het gebruik van uitvaartkisten en rouwvervoer maken we gebruik van de diensten van Van Bergen Uitvaartassistentie in Tynaarlo. Ook voor verzorgingsassistentie kunnen we 24 uur per dag een beroep op hen doen. Wij hebben een jarenlange prettige betrouwbare samenwerking. Zij werken met een team van deskundige verzorgers en chauffeurs.

"Erg tevreden over de manier waarop Achaat een waardige uitvaart heeft verzorgd"